Beauty. Lifestyle. Travel. Review. Collaboration.

08 November 2018

Tinggal Tiga Hari Lagi Untuk Menyaksikan Teater Bangsawan Dendam Laksamana

Teater Bangsawan Dendam Laksamana berlangsung di Auditorium Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.



 Persembahan Bangsawan Dendam Laksamana, sebuah cerita dari mata penulis, didasarkan pada sebuah kisah dari halaman di Tuhfat Al Nafis.

Kisah ini menceritakan bagaimana Sultan Mahmud Syah-2 dibunuh oleh laksamananya, Laksamana Bentan, untuk membalas pembunuhan isterinya Wan Anum (yang mengandung) kerana memakan seulas buah nangka milik Sultan.


Oleh kerana termakan hasutan pembesar yang iri hati, Sultan hilang pertimbangan dan membuat keputusan yang mendatangkan amarah Laksamana.

Diselangselikan dengan muzik, teater ini tidak bosan dan sangat menarik. Sangat terhibur dengan penghayatan watak oleh setiap pelakon.


Kisah yang mengerikan hati ini sangat popular di kalangan orang Melayu yang lebih tua. Kisah ini telah melalui pelbagai komposisi oleh para pendongeng dan salah satu karya itu diterbitkan pada tahun 1978, yang merupakan karya Shaharom Husain (Masyhor Malaya) yang diterbitkan oleh Nusantara.

Pementasan produksi ini mengambil inspirasi daripada skrip Shaharom. Teater di bawah tajuk yang sama telah dipentaskan tahun lalu dan telah menerima 4 nominasi di 15th Boh Cameronian Awards iaitu Calon Pelakon Lelaki Terbaik, Calon Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik, Calon Rekaan Kostum Terbaik dan Calon Rekaan Lampu Terbaik.



Teater Bangsawan Dendam Laksamana akan menampilkan wajah-wajah lama dan baharu. Gandingan segar yang akan diperlihatkan kali ini menampilkan Hairi Safwan, Aidilla, Dato’ Jalaluddin Hassan, Megat Syarizal, Anwar Rusdini, Fitri, Que Ross, Azhar, Asmidar dan ramai lagi. Malah tulang belakang pekan ini turut membariskan nama-nama yang sudah dikenali ramai melalui hasil kerja mereka. 

Antaranya Eja Ibrahim (Pengurus Projek), Pat Gui dan Hamidon (Pengurus Pentas), Akma Suriati (Kostum), Yusman (Pengurus Lampu) Duan (Pengarah Muzik) dan Siti Jasmina selaku penulis skrip.


Jerayawara Pekan Bangsawan Warisan Budaya akan bermula di Kuala Lumpur pada 29 Oktober hingga 11 November 2018.

0 comments:

Post a Comment

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest
Intellifluence Logo

Follow My IG

Adidas

Domain murah

Rezeki Travel

Popular Posts

Blog Archive

Followers

Rezeki Bulanan

BTemplates.com

Shopee

Copyright © Qisstiera | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com