Beauty. Lifestyle. Travel. Review. Collaboration.

13 June 2019

SURIA KLCC FESTIVAL BORNEO ANTARABANGSA MERAIKAN KECEMERLANGAN SENI DAN BUDAYA BORNEO

Kalau tanya Qiss, pernah pergi Borneo tak? Mesti Qiss akan jawab tak pernah. Tapi memang betul pun tak pernah.

BORNEO adalah tanah yang kaya dengan kepelbagaian seni dan budaya, mempunyai  lebih daripada 50 kumpulan etnik dan sub-etnik yang hidup harmoni di pulau 743,330 kilometer persegi.

Walaupun tidak semua orang berpeluang melawat Borneo dan mengalami kesenian dan budaya pulau unik ini, Suria KLCC dengan kerjasama Persatuan Warisan Sabah & Sarawak Kuala Lumpur dan Selangor membawa Borneo kepada anda di Suria KLCC Centre Court dari 12 hingga 14 Jun 2019.


Ini adalah tahun ketiga Suria KLCC bekerjasama dengan persatuan itu melalui International Borneo Fest 2019. "Kami berbesar hati menjadi sebahagian daripada acara ini yang menggalakkan keharmonian dalam kepelbagaian etnik, tradisi, seni dan budaya di Borneo, khususnya di Sabah dan Sarawak. Sesetengah daripada kita mungkin tidak berpeluang untuk melawat Sabah dan Sarawak, maka Fest Borneo Antarabangsa 2019 adalah di sini untuk memberi mereka peluang untuk meneroka kedua-dua negeri, " kata Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Suria KLCC, Andrew Brien pada pelancaran Pesta Borneo Antarabangsa di Kuala Lumpur hari ini.


Pesta Borneo Antarabangsa telah dirasmikan oleh Menteri Wilayah Persekutuan, Yang Berhormat Tuan Haji Khalid Abdul Samad. Turut hadir ialah Pengerusi Suria KLCC Sdn Bhd, Datuk Hashim Wahir, Pengerusi dan penasihat Dr Lawrence John, Ketua Pegawai Operasi Suria KLCC, Francis Tan dan Suria KLCC Pengurus Besar, Ben Chong.

Acara utama Festival Antarabangsa Borneo ialah Anugerah Pereka Borneo dan Duta Besar Miss & Mister 2019. Pada tahun ini, 12 pereka berasaskan Sabah dan Sarawak akan mempamerkan koleksi eksklusif mereka dan mereka adalah Hardi Roman, Marcel Gatisi, Amythen Chiew Phin, Recheal Binti Paul , Joanna Jane, Dexter Dylen Dunstan, Ahmad Fikri Gompul, Lo Teck Hua, Melanie Dewok atau Bidayuh, Dorothy Anak James, Deasy Divinne Juanis dan Ahzwansyah Ahmad. Jangan lepaskan peluang untuk membeli koleksi eksklusif pereka ini yang hanya terdapat di Pesta Borneo Antarabangsa.




Sementara itu, Dr Lawrence berkata Festival Borneo Antarabangsa merupakan platform yang baik untuk pereka muda ini untuk mempamerkan koleksi mereka. Tiga (3) pereka terbaik akan diberi Peluang untuk memaparkan koleksi mereka di pesta terakhir Festival Antarabangsa Borneo yang akan diadakan di London menjelang akhir tahun ini. "Kami berharap pengalaman di London akan membantu membina keyakinan mereka untuk meneruskan usaha ke pasaran antarabangsa. Matlamat persatuan tidak terhad untuk mempromosikan seni dan budaya Borneo, tetapi juga untuk membangun bakat yang akan membesarkan bukan sahaja Borneo tetapi nama negara kita, " kata Dr Lawrence.




Selain anugerah pereka dan pelukis kecantikan, pembeli dan pelawat boleh menyertai cabaran makan "Sago cacing" dan ini kali pertama dianjurkan. "Sago cacing" atau "Butod" di kalangan penduduk tempatan di Borneo dianggap sebagai makanan istimewa dan sumber pendapatan utama bagi banyak isi rumah di masyarakat luar bandar. Ini protein tinggi, grub tinggi lemak boleh kering, panggang atau goreng. Korang boleh cuba makan semasa masih hidup. Rasa yang hidup itu digambarkan sebagai berkrim seperti toffee cair yang lembut tanpa sebarang kesilapan yang mungkin dikaitkan dengan larva makan. Oleh itu, jangan terlepas peluang untuk mengalami makan cacing Sago.



Kegiatan lain selama tiga (3) hari berlangsung termasuk demonstrasi tenunan keranjang dari suku Penan. Belajar seni bakul tenun dari Penans menggunakan jerami pine, willow, daun pandan, pandanus odoratissimus (mengkuang) dan rotan dari awal.

Sekiranya anda ingin mengalami hidup seperti Penan, kunjungi gerai Pelancongan Sarawak untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang homestay Penan. Suku kaum Penan baru-baru ini mula mengambil pengunjung.



Pembeli dan pelawat juga boleh menemui makanan dan minuman asli Sabah dan Sarawak seperti kek lapis, kue lada hitam, herba tradisional, kuah laksa Sarawak, wain beras dan beras organik berasas "Beras Wangi Keladi" yang ditanam hanya di Kampung Tambutuon, Kota Belud.





Terdapat juga beg dan aksesori yang diperbuat daripada manik, batu permata dan kayu. Kami juga telah merangkul persembahan kebudayaan sepanjang tiga (3) hari acara.





Untuk maklumat lebih lanjut mengenai International Borneo Fest 2019 dan jadual persembahan, layari www.suriaklcc.com.my
 FB: Suria KLCC
 IG: @suriaklccmall
Address: Kuala Lumpur City Centre, 50088, Kuala Lumpur, Malaysia.
Tel: 603-2382 2828

0 comments:

Post a Comment

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest
Intellifluence Logo

Follow My IG

Adidas

Domain murah

Rezeki Travel

Popular Posts

Blog Archive

Followers

Rezeki Bulanan

BTemplates.com

Shopee

Copyright © Qisstiera | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com