Beauty. Lifestyle. Travel. Review. Collaboration.

23 December 2019

KUL Biennale 2020 Bermula 1 September 2020 hingga 28 Februari 2021 Bakal Pamerkan Hasil Karya Seni Visual Tempatan Dan Antarabangsa

Perancangan sempena tahun melawat Malaysia 2020 bakal menarik ramai pelancong ke Malaysia. Qiss pun belum habis jelajah Malaysia terutama pantai timur dan Sabah serta Sarawak. Rugi kalau tak berjalan kat negara sendiri kan. Tahun depan jom kita berjalan sakan.

Balai Seni Negara mengumumkan penganjuran kedua KUL Biennale iaitu satu pameran yang diwujudkan untuk terus mewujudkan perkembangan senario seni visual dan antarabangsa.

KUL Biennale 2020 akan diadakan dan dipamerkan kepada orang ramai mulai 1 September 2020 hingga 28 Februari 2021.

Pengumuman penganjuran KUL Biennale 2020 di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, Kedah baru-baru ini  telah dirasmikan oleh Yang Berbahagia Tuan Muhammad Bakhtiar bin Wan Chik, Timbalan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia bersama-sama dengan YBrs. Encik Ismail Ani Arope, Pengerusi KUL Biennale 2020 dan YBrs. Encik Mohammad Nazli Abdul Aziz, Pengurus Besar Kanan Perkhidmatan Perdagangan, Malaysia Airports Holdings Berhad.

Yang Berbahagia Tuan Muhammad Bakhtiar bin Wan Chik, Timbalan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia menandatangani plak semasa majlis penutupan Kem Art Marble Antarabangsa yang juga sidang media KUL Biennale 2020.


Makna

'KUL' di KUL Biennale 2020 dirujuk sebagai kod penerbangan untuk Kuala Lumpur yang mencerminkan perkongsian antara Galeri Seni Kebangsaan dan Malaysia Airports Holdings Berhad.

Berikutan perkongsian ini, udara (penerbangan) termasuk dalam tema Tanah Air (Sa) Udara - dengan (Sa) ditempatkan sebelum kata udara yang apabila digabungkan menjadi Saudara, diterjemahkan kepada 'saudara'.


Tema

Tema kali ini menekankan mengenai isu-isu alam sekitar dan sosial dengan penekanan kepada kemampanan, hala tuju kurator dan memberi tumpuan kepada isu-isu tempatan yang berkaitan dengan batasan dalam politik, ekonomi, geografi, budaya, kepercayaan, flora dan fauna.

Dipimpin oleh Encik Amerrudin Ahmad bukan hanya Ketua Pengarah Galeri Seni Nasional tetapi juga Pengarah Artistik, KUL Biennale 2020 akan menyaksikan penyertaan 100 artis dari Malaysia dan negara Asia Tenggara termasuk Indonesia, Thailand, Filipina, Singapura, Brunei, Vietnam , Myanmar, Laos, Kemboja dan lain-lain yang akan mempamerkan pelbagai hasil seni seperti lukisan, ukiran, pemasangan, mural, dan seni persembahan interaktif.


Peserta

Semasa sidang akhbar, YB Tuan Muhammad Bakhtiar mendedahkan kumpulan pertama 18 artis yang akan menjadi sebahagian daripada inisiatif ini. Selain 100 seniman ini, peserta juga terdiri daripada pensyarah dan pengumpul seni, dan pakar industri yang akan mengambil bahagian dalam forum, seminar, ceramah seni, inisiatif seni dan lain-lain.


Selain pameran utama, Balai Seni Negara juga akan menganjurkan program selari di sekitar Kuala Lumpur untuk melengkapkan KUL Biennale 2020 yang merangkumi pameran dari galeri persendirian terpilih (mempamerkan karya seni berdasarkan "Tanah Air (Sa) Udara"), dan Simposium Kesenian disasarkan kepada peminat seni tempatan dan antarabangsa serta pelajar yang akan diadakan di Balai Seni Negara.

Program

Dalam perjalanan ke KUL Biennale 2020, Balai Seni Negara juga telah menyediakan pelbagai program di seluruh negara melalui inisiatif Route ke KL Biennale 2020, salah satu daripadanya ialah  International Marble Art Camp di Langkawi dari 30 November - 13 Disember 2019, yang juga menunjukkan Langkawi sebagai pengeluar terbesar marmar gred terbaik.






Di sepanjang kem seni ini, 19 artis dari lapan negara termasuk Indonesia, Thailand, Nepal, India, Itali, Belgium, Perancis dan Malaysia menghasilkan patung marmar yang unik dan halus berdasarkan mitos dan legenda Langkawi.





Encik Syahril salah seorang pereka tempatan yang menyertai kem ini

Program seni dan kebudayaan sebelum melalui Route to KL Biennale 2020 termasuk Balik Pulau Festival, Penang; Festival Anak Muda 2019, Kuala Lumpur; Lakaran Panorama Muar, Johor; Borneo Art Festival 2019, Labuan; Bamboo Sculpture by The Sea, Kota Kinabalu; International Marble Art Workshop, Langkawi; Projek Seni Komuniti & Pameran, Johor; Ipoh International Art Festival (IIAF 2019); dan Street Art @ Kapit, Sarawak.

Kerjasama

Kali ini, selain Malaysia Airports Holdings Berhad, Balai Seni Negara juga bekerjasama dengan pelbagai galeri peribadi termasuk Core Design Gallery, Suma Orientalis, A.P. Art Gallery, Rogue Art dan Segaris Art Center.

Pameran ini dianjurkan untuk membuka peluang kepada artis dan galeri tempatan yang lebih luas dan memainkan peranan penting dalam KUL Biennale 2020 yang akan datang.

Dengan ini, KUL Biennale 2020 akan menyediakan tahap penglihatan antarabangsa untuk galeri yang mengambil bahagian, dan kemasukan pelbagai galeri yang banyak juga akan menjamin kepelbagaian penonton.


Selain daripada membangunkan identiti dan profil Malaysia sebagai destinasi yang mesti dilawati di peta seni global, inisiatif ini dijalankan sempena Tahun Melawat Malaysia 2020 (VM2020), dengan pelbagai pameran seni yang akan dipamerkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi (Kod IATA: LGK ).

Pameran di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi

Tahun depan, MAHB berharap dapat membawa pameran ke Lapangan Terbang Antarabangsa KL (Kod IATA: KUL) dan lapangan terbang lain yang dikendalikan oleh Malaysia Airports Holdings Berhad.

Kerjasama ini bukan sahaja akan memperluas capaian seni tempatan, tetapi ia juga akan memberi peluang serta sokongan kepada artis dengan menyediakan tempat pameran yang dapat diakses secara terbuka kepada orang ramai.


Inisiatif ini juga dijangka membantu menyumbang kepada pencapaian 30 juta ketibaan pelancong menjelang 2020. Kuala Lumpur Biennale 2020 dibuka kepada orang ramai mulai 1 September 2020 hingga 28 Februari 2021. Masuk percuma untuk pameran ini.

Lepas ni kalau anda nak berlepas ke mana-mana untuk menaiki kapal terbang, boleh singgah ke kawasan pameran sebagai tanda sokongan kita kepada penggiat seni ini.

Pembatalan festival seni visual kesan dari impak COVID-19

BALAI SENI NEGARA MEMBATALKAN 
PENGANJURAN “KUL BIENNALE 2020”

Kuala Lumpur, 23 Mac 2020: Balai Seni Negara membatalkan penganjuran Kuala
Lumpur Biennale 2020 (KUL Biennale 2020) yang dijadualkan berlangsung pada
September 2020. Ini adalah selaras dengan pembatalan Kempen Melawat Malaysia
(VM2020) oleh Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya berikutan dengan
impak penularan wabak COVID-19 yang memberi kesan serta menjejaskan sektor
pelancongan dunia secara keseluruhannya dimana penganjuran KUL Biennale 2020
melibatkan penyertaan penggiat seni visual Malaysia dan antarabangsa.


Balai Seni Negara mengambil kesempatan ini menyeru para peserta KUL Biennale
2020, penggiat industri seni visual, rakan kerjasama KUL Biennale 2020 agar
memberikan fokus dalam usaha Negara menangani wabak ini.

Sehubungan dengan itu, Encik Amerrudin Ahmad, Ketua Pengarah Balai Seni
Negara menyatakan bahawa “Balai Seni Negara dengan rasa berat hati
membatalkan penganjuran KUL Biennale 2020 ini. Namun demi kemashalatan dan
kesejahteraan kesihatan langkah ini terpaksa di ambil. Diharap penggiat seni visual industri, karyawan serta peminat seni akan terus memberikan sokongan kepada
Balai Seni Negara pada masa akan datang.”


Untuk maklumat lanjut:

1 comment:

  1. Visit Malaysia 2020. Jom sama-sama promosikan Malaysia ke mata dunia. Negara kita punyai keunikan dan kecantikan alam semukajadinya.

    ReplyDelete

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest
Intellifluence Logo

Follow My IG

Adidas

Domain murah

Rezeki Travel

Popular Posts

Blog Archive

Followers

Rezeki Bulanan

BTemplates.com

Shopee

Copyright © Qisstiera | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com