Beauty. Lifestyle. Travel. Review. Collaboration.

16 June 2022

Jadikan Halal Pilihan Utama Anda | Inisiatif HDC Tingkatkan Produk PMKS

Inisiatif Halal Development Corporation Malaysia atau lebih dikenali sebagai HDC untuk membangunkan produk Pengusaha Makanan Kecil dan Sederhana (PMKS) ke peringkat global dimulakan dengan memperkenalkan produk ini ke pasaraya di seluruh negara melalui kerjasama dengan rakan strategik iaitu Lulu’s Hypermarkets, Lotus’s, dan FoodPanda.

Jadikan Halal Pilihan Utama Anda | Inisiatif Halal Development Corporation Tingkatkan Produk IKS

Halal Development Corporation ialah sebuah agensi kerajaan di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI). Agensi ini ditubuhkan dengan misi untuk meningkatkan industri halal Malaysia dan memudahkan perkembangan pemain industri Halal melalui inisiatif yang bersesuaian bagi memenuhi keperluan perniagaan mereka. HDC juga merupakan sebuah organisasi pertama dunia yang disokong kerajaan dalam pembangunan industri Halal Malaysia.

Kempen ini mendapat kerjasama secara proaktif daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) melalui agensinya iaitu HDC dan juga Kementerian Kewangan (MOF) menerusi Unit Pelaksanaan dan Koordinasi Stimulus Ekonomi Antara Agensi Nasional (LAKSANA) diadakan bagi tujuan untuk membantu meningkatkan kompetensi dan jualan produk halal Pengusaha Mikro Kecil dan Sederhana (PMKS) yang terjejas semasa pandemik Covid-19.

Kempen ini terbahagi kepada dua kategori iaitu:

Peningkatan Kebolehpasaran Produk Halal PMKS (April - Julai 2022)

Peningkatan Kebolehpasaran Produk Halal PMKS di pasaraya-pasaraya besar. Di mana HDC telah menjalinkan kerjasama dengan Lulu International Group dan Lotus’s Store (Malaysia) Sdn. Bhd. Kerjasama strategik ini akan menyaksikan kempen bermula 22 April di semua cawangan pasaraya Lulu, manakala kempen akan bermula pada 28 April ini di semua cawangan Lotus’s di seluruh negara.


Produk Halal dipamerkan di rak dengan pelekat Inisiatif "Jadikan Halal Pilihan Anda" lebih memudahkan pelanggan

Penjenamaan Digital Produk Halal PMKS (Jun – Julai 2022)

Program Penjenamaan Digital Produk Halal PMKS, akan melibatkan kerjasama dengan Food Panda Malaysia, penyedia platform secara dalam talian (e-commerce) dan logistik terkemuka, yang akan bermula dari 1 Jun hingga 31 Julai 2022.

Berikut antara Senarai PMKS yang terpilih untuk Kempen "Jadikan Halal Pilihan Utama Anda"

1 Deligateaux (M) Sdn Bhd

2 Kolam Emas Enterprise

3 Doluvo Sdn Bhd

4 Fuji Bakery Supplies (M) Sdn Bhd

5 G & H Cake House Sdn Bhd

6 Al-Jazeera Ice Cream Sdn Bhd

7 Muslim Kitchen Sdn Bhd

8 Hybrid Allied Dairy Company Sdn Bhd

9 Nutrisource(M) SDN BHD

10 The Dalucia Sdn Bhd

11 Tanamera Tropical Spa Sdn. Bhd

12 Industri Keropok Dunia (M) Sdn Bhd

13 Fatihah Frozen Food Sdn Bhd

14 SD Impex

15 Daily Fresh Bakery Sdn Bhd

16 Fantastic Food Factory Sdn Bhd

17 Daily Bakery Sdn Bhd

18 Akifcafe Coffee Industries

19 Ameen Products

20 Aynuf Enterprise

Qiss selalu membeli-belah dekat Lulu sebab senang nak dapatkan produk Halal tanpa was-was. Baru-baru ini, Qiss berkesempatan ke Lulu dan Qiss dapat lihat pelbagai barangan Halal produk PMKS yang ada dijual di sini. Antaranya:








Melalui inisiatif ini juga, pengusaha produk dengan status Halal boleh memperkenalkan produk mereka terus kepada pengguna. Qiss pun tak teragak-agak nak membeli barangan Halal sebab dah siap tersusun di rak dan ada pelekat siap bagitahu itu produk Halal pilihan tau.

Kepelbagaian produk juga boleh didapati dan pengeluar produk juga boleh menyalurkan bahan-bahan kering ataupun proses terus ke dapur pasaraya bagi membuka lebih banyak peluang memperkenalkan produk mereka. 

Seperti di Lulu Hypermarket, ada bahagian makanan dan memerlukan produk untuk memasak, jadi pengeluar produk mempunyai lebih banyak pilihan untuk menyalurkan produk samada untuk dijual kepada pelanggan ataupun ke dapur pasaraya.

Inisiatif ini sangat bagus diteruskan bagi membuka lebih banyak peluang kepada PMKS sedia ada dan yang baru berjinak untuk mengeluarkan produk baharu bagi mencapai target Malaysia sebagai pengeluar produk Halal terbesar didunia.

Sebagai pembeli semestinya Qiss turut sama menyokong inisiatif ini dengan memilih lebih banyak produk Halal tempatan untuk barangan rumah. Jom sama-sama sokong inisiatif ini.

#HDC #InisiatifBajet2022 #JadikanHalalPilihanUtamaAnda #TrolleyPunHalal

0 comments:

Post a Comment

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest
Intellifluence Logo

Follow My IG

Adidas

Domain murah

Rezeki Travel

Popular Posts

Blog Archive

Followers

Rezeki Bulanan

BTemplates.com

Shopee

Copyright © Qisstiera | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com