Beauty. Lifestyle. Travel. Review. Collaboration.

30 August 2022

Online Game Tingkatkan Kemahiran Anak-anak

Cuti sekolah datang lagi. Sekarang musim hujan. Nak biarkan anak-anak main dekat luar memang sukar tambahan dengan cuaca tidak menentu. Risaukan anak-anak demam. Jadi Qiss cadangkan anda ibu bapa diluar sana untuk meluangkan masa melakukan aktiviti di dalam rumah.

Antara aktiviti menarik yang boleh dibuat didalam rumah antaranya:

1. Membaca buku

2. Membuat latihan

3. Menonton televisyen 

4. Bermain permainan secara atas talian. (Online game)

Bagi mengisi masa terluang dan sekaligus meningkatkan kemahiran berfikir anak-anak.

Kebaikan bermain 'online game'

1. Dapat belajar sambil bermain game

Kita dapat belajar cara untuk tamatkan permainan dan kreatif berfikir pelbagai strategi untuk menang. Selain itu, dengan arus pemodenan sekarang, ada banyak je game berbentuk pendidikan. Game kira-kira (Matematik), mengeja perkataan (Bahasa Melayu), silang kata, Sudoku dan banyak lagi.

2. Mengurangkan stress

Berbulan sudah anak-anak belajar, mesti akan rasa stress. Dengan bermain online game ini, sekurang-kurangnya dapat mengurangkan stress belajar disamping bergelak ketawa sesama ahli keluarga ketika bermain game bersama.

 3. Memupuk nilai murni positif dalam diri

Antara nilai murni secara positif yang dapat dibentuk ketika bermain game adalah nilai berpasukan, keadilan dan kesabaran. Ini kerana banyak online game yang kita boleh bermain dengan kawan-kawan mahupun keluarga.

4. Mengasah otak

Kebanyakan permainan yang memerlukan kita untuk fokus, fikir dan belajar sendiri cara bagaimana untuk merangka strategi agar dapat menyelesaikan dan menamatkan game itu. Dekat sini kita akan rasa sedikit tercabar apabila kita tidak dapat menyelesaikan permainan itu. 

Anda mesti pernah dengar permainan Solitaire kan? Alaa... game yang kita main masa dulu-dulu tu. 

Game legend jugak ni. Sebelum adanya permainan video yang terkini seperti PUBG, Mobile Legend, Roblox dan banyak lagi, Solitaire ni lah tempat kita bermain bersama adik-beradik atau kawan-kawan.

Rupanya game Solitaire ni masih ada lagi dan anda boleh bermain secara PERCUMA secara online dan tak perlu muat turun pun. Boleh main di komputer mahupun di telefon pintar.

Sekarang ada lebih banyak pilihan berbanding dulu yang hanya ada permainan asas sahaja.

Solitaire.org merupakan laman permainan secara atas talian. Anda boleh ajarkan anak-anak bermain sepuasnya di laman permainan ini. Terdapat juga koleksi game yang lain seperti:

LOGIC PUZZLES - solitaire.org/logic-puzzle-games/

HIDDEN OBJECT - solitaire.org/hidden-object-games/

CARD - solitaire.org/card-games/

MATCH 3 - solitaire.org/match-3-games/

WORD GAMES - solitaire.org/word-games/

MAHJONG - solitaire.org/mahjong-games/

Jom tengok game yang Qiss sempat cuba dan main di Solitaire.org ni

1. Word Search (https://www.solitaire.org/daily-word-search/)



Qiss memang suka asah minda dengan bermain game cari perkataan ni. Seronok bila dapat selesaikan cari semua perkataan dalam masa yang singkat. Macam dapat penghargaan buat diri sendiri kiranya. Anda kena cuba tau. Bagi anak-anak cari perkataan yang ada.

2. Zuma Ball (https://www.solitaire.org/zuma-ball/)




Seronok main Zuma Ball ni. Hanya perlu tembak bola ikut warna sampai selesai. Kena main laju-laju sebab dikhuatiri nanti bola-bola tu akan dimakan naga.

3. Solitaire (https://www.solitaire.org/)




Walaupun permainan ni nampak mudah tapi anda kena cekap susun ikut turutan nombor dan warna yang berselang seli tau. Bila dapat selesaikan permainan ni baru rasa puas hati.

4. Hidden Kitchen - (solitaire.org/hidden-object-games/)




Qiss suka main game hidden kitchen ni sebab Qiss suka cari benda tersembunyi. Rasa macam sama dah barang yang kena cari tu rupanya tak. Kena la pandai-pandai cari semua barang tersembunyi tu. Seronok!

Jadi, ini sedikit sebanyak perkongsian permainan yang ada di Solitaire.org. Anda kena pandai bahagikan masa anak-anak untuk bermain online game ni jangan sampai lupa untuk belajar. Lebih baik sekadar satu jam atau dua jam bermain kemudian boleh buat aktiviti lain.

Selamat bermain game online secara PERCUMA di SOLITAIRE.ORG. 



1 comment:

  1. Betul...Game online sekarang ada banyak yang boleh mengasah minda anak-anak...

    ReplyDelete

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest
Intellifluence Logo

Follow My IG

Adidas

Domain murah

Rezeki Travel

Popular Posts

Blog Archive

Followers

Rezeki Bulanan

BTemplates.com

Shopee

Copyright © Qisstiera | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com