Beauty. Lifestyle. Travel. Review. Collaboration.

23 February 2020

Tempat Menarik di Kota Paris

Menurut United Nation World Organization’s (UNWTO), pada tahun 2015, Paris pernah di nobatkan sebagai bandar teratas yang menjadi tumpuan pelancong dari seluruh dunia. Paris yang dikenali sebagai ibu negara Perancis (France) ini mempunyai pelbagai faktor utama yang menjadikan ia sebagai pilihan destinasi utama pelancong. Antaranya dari segi keindahan panorama di bandar Paris ini, senibina bangunan, sejarah dan banyak lagi.

Kebanyakan antara pelancong yang datang adalah untuk membeli-belah dan berbulan madu. Kota cinta yang penuh dengan suasana romantik ini sudah pasti sangat sesuai bagi pasangan yang baru sahaja mendirikan rumah tangga.

Okaylah. Cukup sedikit pembukaan mengenai Paris kat korang. Kita kat Malaysia ni kalau sebut Paris mesti terbayang Eiffel Tower kan? Haa. Kalau korang nak tau, banyak lagi tempat-tempat yang best kat Paris ni. Tapi Eiffel Tower lokasi yang wajib pergi. Kalau korang dah berhajat nak ke Paris, banyak airline yang menawarkan penerbangan ke kota cinta ni.


Tapi apa yang korang perlu buat ialah bandingkan dulu harga-harga airline tersebut di web Traveloka. Antara airline yang Qiss boleh cadangkan ialah
Cathay Pacific. Kalau nak ikutkan, ada je airline yang lebih okay tapi fulus la kena banyak sikit keluar. So Cathay Pacific ni bagi Qiss boleh menepati citarasa poket korang kalau nak ke Paris. At least duit yang dah save kat flight ticket boleh la buat shopping sikit kat Paris nanti. Haa

Andai kata korang tak menyempat lagi nak ke Paris, Traveloka ada juga buat penawaran harga flight ticket ke beberapa lagi destinasi romantik yang lain. Kot la Paris jauh sangat dan agak pricey. Jadi korang boleh tengok harga book flight tickets to Bali online. Haa. Kat sini pun boleh tahan juga romantiknya. Pantai dan laut yang cantik lagi nyaman. Gittuu.

Berbalik kepada Paris. Macam yang Qiss cakap tadi banyak lagi lokasi menarik selain Eiffel Tower. So hari ni Qiss nak share dengan korang beberapa lagi tempat menarik yang korang boleh pergi dan abadikan diri korang dalam beribu-ribu keping gambar.

Arc de Triomphe


Arc de Triomphe

Arc de Triomphe merupakan satu monument yang dibina dengan gah di tengah-tengah bulatan Place Charles de gaulle yang menghubungkan jalan-jalan utama yang ada di bandar itu.

Pemandangan Arc de Triomphe pada waktu malam
Tujuan utama monument ni ditubuhkan adalah untuk memperingati pejuang-pejuang yang terkorban dan kemenangan yang mereka telah peroleh semasa perang Revolusi Perancis pada suatu ketika dahulu. Kalau masuk kat area monument ni korang boleh nampak nama-nama yang ditulis di dinding-dinding monument. Kalau kat Malaysia, ni kira macam tugu negara la.

Seine River

Kalau korang dah ke Eiffel Tower, korang wajib untuk datang ke Seine River ni dan naik cruise boat yang disediakan kat sini. Cruise boat ni akan bawak korang pusing bandar Paris dan lalu beberapa jambatan
yang popular dengan love locks.

Seine River
Best weeii pusing pusing bandar Paris naik cruise boat. Kalau korang nak lagi romantik, sweet potong kaki, korang boleh pergi waktu malam. Lagi cantik.

Porte de Clignancourt Flea Market

Kalau korang sejenis manusia yang sukakan barang-barang antik, old school, tradisional, korang boleh datang ke sini. Qiss yakin banyak barang yang korang teringin nak beli.

Porte de Clignancourt Flea Market
Dari barang perhiasan peribadi sampai la barang perhiasan rumah. Semua ada jual kat sini. Korang nak vintaj, nak antik, semua atas pilihan korang sendiri.

Gallery Lafayatte


Gallery Lafayatte

Ini adalah salah satu punca utama kenapa pelancong luar suka datang ke Paris ni. Shopping mall yang mempunyai pelbagai jenis baju, seluar, handbag, kasut, semua la. Dari yang perempuan hingga ke lelaki,
semua yang berjenama dan mempunyai butik yang popular bahkan dari beratus pereka fesyen yang terkenal di seluruh dunia. Kaya-kaya masuk sini. Haha. Tapi untuk kita yang tak berapa nak hado ni, janji masuk, tangkap gambar, cuit cuit, dah kira ngam dah. Beli tu belakang kira. Ye dak?

Louvre Pyramid

Bagi korang yang pernah tengok movie The Da Vinci Code, inilah salah satu tapak peggambaran dorang.

Louvre Pyramid

Pyramid ni sangat terkenal dikalangan pelancong-pelancong yang datang dek kerana keunikan sturktur pyramid itu sendiri dan di sini jugak lah terletaknya lukisan asal Monalisa di mana pelukisnya ialah Leonardo Da Vinci itu sendiri. Bagi korang yang suka kan bidang kesenian, wajib datang ke sini sebab muzium ni merupakan muzium seni terbesar di dunia.

Itu lah antara tempat menarik kat Paris yang Qiss dapat share dengan korang. Kalau korang bercuti lama, dapat la jalan lagi ke beberapa lagi muzium dan garden yang popular kat sana. Memang tak sempat nak pergi banyak tempat kalau bercuti sekejap je. Sebab korang confirm nak stay lama untuk bergambar. Semua tempat kat Paris ni, akan buat gambar korang lawo-lawo. Lagi-lagi dapat background Eiffel Tower.

Haa.

So kalau korang nak ke Paris, rancang sebaik-baiknya okay. Semoga jumpa lagi.

Selamat bercuti.

12 comments:

  1. Menarik semua tu tempat, senibina pun cantik.

    ReplyDelete
  2. Cathay Pacific ni kalau tak silap mesti transit dulu ke Hong Kong sebelum meneruskan perjalanan ke Paris. Selamat ke Hong Kong sekarang ni?.

    ReplyDelete
  3. Woww wishlist nak gi Paris ni..tapi tiket selalu mahal...cuma skrg ni je tengah murah tapi Covid-19 le pulak hahahaha

    ReplyDelete
  4. Yesssssssssss!!!!!!!! I visited Paris before and I’ve been to all the four places you mentioned. Thank you for sharing about Paris.

    ReplyDelete
  5. Apa kah ini tandanya Qiss nak ke Paris tak lama lagi.. Sis dah 3 kali ke sana dan terakhir tahun lalu... satu peringatan juga jika ke sana jaga baik2 bag sebab tanpa anda sedar tuba tiba wallet hilang so jaga paapot juga..

    ReplyDelete
  6. bestny akalau dapat singgah tempat mcm ni..banyak kawasan yang cantik dan menarik

    ReplyDelete
  7. Bestnya dapat pergi paris. I always wanted to go there. Will go there one day soon.

    ReplyDelete
  8. Memang banyak tempat menarik boleh dilawati di Kota Paris kan. Paris ni salah satu tempat yang akak teringin nak pergi

    ReplyDelete
  9. Tempat wajib mestila eifil tower tu.. Hehehe.. Orang cakap kita dh sampai Paris kalau kat situ.. Hehehe.. Bestnya tempat yang lain.. Bgus traveloka ni. Memng akan usha dekat situ kalau nak bercuti

    ReplyDelete
  10. lourve piramid tu tengok dalam citer tom hanks. banyak penggambaran cerita tu di buat di sekitar paris. memang menarik paris ni

    ReplyDelete
  11. semua tempat ni selalu nampak dalam movie. Memang cantik belaka. Setaakat ni belum ada rezeki lagi nak ke sana

    ReplyDelete
  12. i prnh berkerja di paris selama 6 bulan dan budayanya mmg terbaik. thanks for bringing back those good memories :)

    ReplyDelete

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest
Intellifluence Logo

Follow My IG

Adidas

Domain murah

Rezeki Travel

Popular Posts

Blog Archive

Followers

Rezeki Bulanan

BTemplates.com

Shopee

Copyright © Qisstiera | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com